torsdag 10 oktober 2013

Rävarna och Hjortarna i samspel

Hjort och Räv i samspel

Nu har vi gått i skolan och på Eftis i nästan två månader. Mitt helhetsintryck så här långt är att det fungerar bra. Barnen börjar på att hitta varandra. De allra flesta kommer snabbt i gång i lek. Några barn får man hjälpa lite på traven. Ibland kan man få testa att "para" ihop vissa barn med varandra. Ibland fungerar det, ibland inte. Av naturliga skäl så har Rävarna flest kompisar i Rävarna och Hjortarna i Hjortarna. Eftersom de spenderar den största delen tillsammans så faller sig det rätt så naturligt. Men som sagt, fler och fler finner varandra. Jag kan ge er ett fantastiskt exempel på detta. För ett par veckor sen kom en flicka (som går i Hjortarna) fram till mig och sa:

-Jonas, jag har blivit kompis med en räv!

Det är en härlig bekräftelse på att utveckling sker i gruppen. Att se dessa barns glädje över att ha funnit varandra är stort. Mycket större än vad många av oss tänker på.

Blivande konstnärer?

En stor eloge till ALLA föräldrar
Ni har varit fantastiska. Ni meddelar om era barn ska gå hem med någon annan kompis eller om någon annan kommer och hämtar. Ni, tillsammans med era barn, kommer alltid ihåg att säga till oss när ni går hem. Det är kanon! När vi säger "hej då" så påminner ni era barn om att svara:

-Hej då!

eller

-Trevlig helg!

Ni som föräldrar ska veta att sådana detaljer gör underverk och jag blir glad varje gång jag ser det. För mig har det alltid varit viktigt med ett trevligt bemötande. Man säger hej när man kommer och hej då när man går. Ganska enkelt egentligen!

En stubbe och ett litet träd kan locka till lek

Berätta för oss
Vi vill veta vad ni tycker. Säg till om det är några bekymmer eller om det är något i vår verksamhet som ni tycker är konstigt. Ge både ris och ros, fast mest ros förstås :-)

Utflykterna har kommit igång
Nu har vi varit i Lottenlund flera gånger och det fungerar bra. I veckan har vi vidgat våra vyer och numer har vi även intagit Hjorthagen. Vi har det mysigt där vi går fram. Det är till största delen fri lek som gäller, men ibland så händer det förstås att vi är med barnen i deras lek. Här ska Rasmus lyftas fram. Hans energi bland barnens fotbolls- och kullekar är enastående.

Koncentration i Lottenlund

Stor barngrupp - stort ansvar
Det är en stor barngrupp (runt 40 barn). Så ser det ut i dagens samhälle och det kan vi inte göra så mycket åt. Men ibland blir det lite "brusigt" uppe i mitt huvud. När 15 barn vill ha hjälp med något på samma gång så känner jag att jag trots allt bara är en vanlig man. Som jag brukar säga "jag sitter helst stilla när jag frostar av frysen - det är inte så lätt att göra fler saker samtidigt". Skämt å sido. Det är viktigt att ni föräldrar vet om att vi gör vårt yttersta för att era barn ska få den uppmärksamhet som de behöver och förtjänar. Vi har ett stort ansvar och det förvaltar vi så gott vi kan.

/Jonas



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar